Úvod do komunikace s lidmi s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Akreditace č. 2024/0089-SP/PC/PP
Kurz Úvod do komunikace s lidmi s mentálním postižením a s poruchami autistického spektra seznamuje účastníky se základními principy a pravidly v komunikaci z pohledu respektujícího přístupu s lidmi s mentálním handicapem či poruchami autistického spektra. Účastníci se seznámí s definicemi a názvoslovím, týkajícím se cílových oblastí, s nejčastějšími mýty a chybami v přístupech k těmto lidem i s možnostmi a konkrétními metodami, které jsou naopak vhodné. Součástí výuky je přítomnost hosta – osoby, která má s problematikou autismu či mentálního postižení vlastní zkušenosti jako rodič nebo přímo jako člověk s touto diagnózou. Nedílnou součástí kurzu je diskuze o vlastních zkušenostech účastníků a lektorů a mnoho modelových příkladů z praxe.
Profil účastníka:
Absolvent kurzu Úvod do komunikace s llidmi s mentálním postižením a poruchami autistického spektra bude seznámen se základními principy komunikace s lidmi s mentální retardací a poruchami autistického spektra, včetně možného úskalí a nejčastějších mýtů spojených s touto problematikou. Osvojí si základní pojmy vztahující se k dané problematice – seznámí se s typologií a základní charakteristikou jednotlivých diagnostických skupin. Získá přehled o možnostech alternativní a augmentativní komunikace použitelných pro cílovou skupinu.
Obsah kurzu:
- představení předmětu, pravidla komunikace obecně
- pravidla respektujícího přístupu obecně
- definice MR – dělení, názvosloví …
- inteligenční a emoční kvocient
- nejčastější rizika, chyby a mýty týkající se přístupu k lidem s MR
- jak tedy správně na to? – diskuze, zkušenosti, příklady z praxe
- definice autismu – dělení, názvosloví …
- nejčastější mýty a omyly spojené s touto diagnózou
- konkrétní možnosti přístupu a učení dětí s PAS (strukturalizace, vizualizace, Son-Rise program …)
- diskuze s přítomným hostem – matkou dětí s PAS
- zkušenosti z praxe – od asistentů i lektorů a diskuze
- modelové příklady