Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách
Akreditace č. 2020/0373-PK
Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách podle zákona č.108/2006 Sb. o rozsahu 114 hodin teoretické a praktické výuky na učebně a 42 hodin přímé praxe u klientů u registrovaného poskytovatele sociální služby. Kurz je sestaven podle § 37 vyhlášky č. 505/2006 Sb. Skládá se z cca 20 modulů – předmětů. Každý celek vyučuje zpravidla jiný lektor – odborník na danou oblast. Mezi klíčová témata kurzu patří: Standardy kvality, komunikace a krizová komunikace, psychologie a psychopatologie, etika a lidská práva, sociálně právní minimum, metody sociální práce, základy péče o nemocné, aktivizace a vzdělávání, péče o domácnost a např. krizová intervence. Předpokladem získání certifikátu opravňujícího k výkonu povolání pracovníka v sociálních službách je zpracování a obhájení písemné práce – případové kazuistiky na definovaná témata po dohodě s odborným garantem kurzu. Další nezbytnou podmínkou je účast – minimálně 80% na učebně a 100% splněné praxe. Na závěr kurzu účastník absolvuje závěrečný písemný test, jehož úspěšnost se hodnotí v procentech a minimální požadavek na úspěšné splnění je 70%. V případě neúspěchu je možnost opravné zkoušky. Důležitou součástí celého vzdělávacího modulu je zpětná vazba od účastníků kurzu, která se zjišťuje pomocí evaluačního dotazníku a jeho následného vyhodnocení.
Profil účastníka:
Cílem vzdělávacího kurzu je, aby absolvent získal, popř. rozvinul znalosti a dovednosti potřebné pro zručnou, laskavou a trpělivou dopomoc uživateli sociální služby. Zejména zvládání: základní péče (hygiena, výživa, přesuny, polohování…), doprovázení, základů aktivizace, resocializace a inkluze uživatelů, práce s nejčastějšími kompenzačními pomůckami. Bude také schopen poskytnout laickou první pomoc, orientovat se v krizových situacích, efektivně komunikovat s uživatelem a jeho sociální sítí a předcházet konfliktům a bude odolnější vůči kritice. Kurz také zvýší citlivost ke zneužívání klientů, absolvent lépe rozezná týrání a bude schopen se zjištěnou skutečností vhodně naložit. Absolvent porozumí významu vlastní psychohygieny, rozvine schopnosti zvládání administrativy v souvislosti s přímou péčí. Absolvent kurzu získá základní orientaci v legislativě v sociální oblasti a ve významu a implementaci standardů kvality poskytovatelů sociálních služeb.
Moduly kurzu:
- Úvod do problematiky kvality v sociálních službách, standardy kvality sociálních služeb
- Základy komunikace, rozvoj komunikačních dovedností, asertivita, metody alternativní komunikace
- Základy psychologie v sociálních službách
- Základy prevence vzniku závislosti osob na sociální službě
- Základy psychopatologie v sociálních službách
- Základy somatologie v sociálních službách
- Základy ochrany zdraví
- Etika výkonu činnosti pracovníka v sociálních službách, lidská práva a důstojnost
- Sociálně právní minimum
- Metody sociální práce
- Základy péče o nemocné, úvod do problematiky psychosociálních aspektů chronických infekčních onemocnění, první pomoc
- Základy hygieny
- Pečovatelství a základy fyzioterapie
- Základy výuky péče o domácnost
- Úvod do problematiky zdravotního postižení
- Aktivizační, vzdělávací a výchovné techniky, základy pedagogiky volného času
- Krizová intervence
- Prevence týrání a zneužívání osob, kterým jsou poskytovány sociální služby
- Zvládání jednání osoby, které je poskytována sociální služba, které ohrožuje její zdraví a život nebo zdraví a život jiných fyzických osob, včetně pravidel šetrné sebeobrany
- Odborná praxe
- Metodický a supervizní seminář