Úvod do komunikace s lidmi se smyslovým postižením
Akreditace č. 2024/0010-SP/PC/PP
Kurz Úvod do komunikace s lidmi se smyslovým postižením seznamuje účastníky se základními principy a pravidly v komunikaci z pohledu respektujícího přístupu s lidmi se smyslovým postižením. Účastníci se seznámí s definicemi a názvoslovím, týkajícím se cílových oblastí – zrakového, sluchového handicapu a hluchoslepoty, s nejčastějšími mýty a chybami v přístupech k těmto lidem i s možnostmi a konkrétními metodami, které jsou naopak vhodné. Během přednášky se účastníci seznámí s nejčastěji využívanými typy alternativní a augmentativní komunikace pro cílové skupiny. Součástí výuky je přítomnost hosta – osoby, která má s problematikou smyslového postižení vlastní zkušenosti jako rodič, jako pracovník této cílové skupiny, či přímo jako člověk s touto diagnózou. Nedílnou součástí kurzu je diskuze o vlastních zkušenostech účastníků a lektorů a mnoho modelových příkladů z praxe.
Profil účastníka:
Absolvent kurzu Úvod do komunikace s lidmi se smyslovým postižením bude seznámen se základními principy komunikace s lidmi se zrakovým a sluchovým znevýhodněním a hluchoslepotou, včetně možného úskalí a nejčastějších mýtů spojených s touto problematikou. Dále porozumí základním pojmům vztahujícím se k dané problematice – seznámí se s typologií a základní charakteristikou jednotlivých diagnostických skupin. Získá přehled o možnostech alternativní a augmentativní komunikace použitelných pro cílovou skupinu.
Obsah kurzu:
- představení předmětu, pravidla komunikace obecně
- pravidla respektujícího přístupu obecně
- definice zrakového postižení – dělení, názvosloví …
- nejčastější rizika, chyby a mýty týkající se přístupu k lidem se zrakovým postižením
- Braillova abeceda – představení, ukázky, nácvik jednoduchého textu
- diskuze, zkušenosti, příklady z praxe
- definice sluchového postižení a hluchoslepoty – dělení, názvosloví …
- nejčastější rizika, chyby a mýty týkající se přístupu k lidem se sluchovým postižením
- alternativní a augmentativní komunikace – seznámení s problematikou znakového jazyka, znakování, prstové abecedy, Lormovy abecedy …
- představení dalších možnosti alternativní a augmentativní komunikace
- diskuze s přítomným hostem – rodičem dítěte se smyslovým handicapem či přímo člověkem s tímto typem handicapu
- zkušenosti z praxe – od asistentů i lektorů a diskuze