Úvod do komunikace s lidmi se smyslovým postižením

Akreditace č. 2024/0010-SP/PC/PP

Kurz Úvod do komunikace s lidmi se smyslovým postižením seznamuje účastníky se základními principy a pravidly v komunikaci z pohledu respektujícího přístupu s lidmi se smyslovým postižením. Účastníci se seznámí s definicemi a názvoslovím, týkajícím se cílových oblastí – zrakového, sluchového handicapu a hluchoslepoty, s nejčastějšími mýty a chybami v přístupech k těmto lidem i s možnostmi a konkrétními metodami, které jsou naopak vhodné. Během přednášky se účastníci seznámí s nejčastěji využívanými typy alternativní a augmentativní komunikace pro cílové skupiny. Součástí výuky je přítomnost hosta – osoby, která má s problematikou smyslového postižení vlastní zkušenosti jako rodič, jako pracovník této cílové skupiny, či přímo jako člověk s touto diagnózou. Nedílnou součástí kurzu je diskuze o vlastních zkušenostech účastníků a lektorů a mnoho modelových příkladů z praxe.

Profil účastníka:

Absolvent kurzu Úvod do komunikace s lidmi se smyslovým postižením bude seznámen se základními principy komunikace s lidmi se zrakovým a sluchovým znevýhodněním a hluchoslepotou, včetně možného úskalí a nejčastějších mýtů spojených s touto problematikou. Dále porozumí základním pojmům vztahujícím se k dané problematice – seznámí se s typologií a základní charakteristikou jednotlivých diagnostických skupin. Získá přehled o možnostech alternativní a augmentativní komunikace použitelných pro cílovou skupinu.

Obsah kurzu:

  • představení předmětu, pravidla komunikace obecně
  • pravidla respektujícího přístupu obecně
  • definice zrakového postižení – dělení, názvosloví …
  • nejčastější rizika, chyby a mýty týkající se přístupu k lidem se zrakovým postižením
  • Braillova abeceda – představení, ukázky, nácvik jednoduchého textu
  • diskuze, zkušenosti, příklady z praxe
  • definice sluchového postižení a hluchoslepoty – dělení, názvosloví …
  • nejčastější rizika, chyby a mýty týkající se přístupu k lidem se sluchovým postižením
  • alternativní a augmentativní komunikace – seznámení s problematikou znakového jazyka, znakování, prstové abecedy, Lormovy abecedy …
  • představení dalších možnosti alternativní a augmentativní komunikace
  • diskuze s přítomným hostem – rodičem dítěte se smyslovým handicapem či přímo člověkem s tímto typem handicapu
  • zkušenosti z praxe – od asistentů i lektorů a diskuze